Vanlige spørsmål og svar



For å bestille kan du enten gjennomføre stegene på forsiden vår, eller sende oss en e-post. Vi vil da trenge hentedetaljer, leveringsdetaljer og informasjon om bilen som skal fraktes.

Ved e-postforespørsel trenger vi følgende informasjon:

  • Kjennemerke

  • Bilmerke, bilmodell og årsmodell

  • Skiboks/takstativ (ja/nei)

  • Kjørbar (ja/nei)

  • Original høyde på bilen / er bilen senket

  • Dato bilen er klar for henting

  • Dato bilen må være levert

  • Adresse fra og adresse til


(eventuelt hvilke møtesteder/terminaler)

Ved bestilling trenger vi i tillegg kontaktinformasjon:

  • Kontaktinfo for henting (fullt navn, telefon og epost)

  • Kontaktinfo for levering (fullt navn, telefon og epost)

  • Kontaktinfo for oppdragsgiver (fullt navn, telefon og epost) – dersom en annen person skal betale, trenger vi deres informasjon i tillegg


Representerer du en bedrift trenger vi:

  • Firmanavn

  • Organisasjonsnummer

  • Adresse

  • Epost for faktura/annen betalingsinformasjon

  • Hva faktura skal merkes med


Representerer du en bedrift?
Da sender vi faktura til deg. Alle bedrifter kredittvurderes før kundeforholdet opprettes med kreditt eller forskudd som betalingsform.
NB! Du kan ikke benytte VIPPS eller kontonummeret for privatpersoner.

Bestiller du som privatperson?
Da vil du motta betalingsinformasjon i ordrebekreftelsen. Vi sender dessverre ikke faktura, men du kan velge å betale via nettbank eller Vipps. I ordrebekreftelsen vil du finne kontonummer for innbetaling og hva betalingen skal merkes med.

Vi gjør oppmerksom på at transporten må være betalt før bilen kan utleveres til deg. Transport kan påbegynnes uten betaling, men ikke avsluttes.

Totalpris innbetales til kontonummer 1813.63.32879 eller Vippsnummer 703431. Fra utlandet bruker du IBAN NO6218136332879 med SWIFT SHEDNO22. Husk å alltid merke betalingen med ordrenummer og/eller bilens registreringsnummer.

Ønskes kvittering på transporten, kan du kontakte kundeservice.

Dersom bilen ikke kan kjøres opp på lastebilen for egen motor, er eneste mulighet for å få lastet bilen å trekke bilen opp på lasteplanet. Dette gjelder også biler som mangler eller har svak motorkraft eller dårlig clutch, er veldig lav, har sommerdekk på vinterføre, har manglende eller svakt håndbrekk, samt dårlige eller fraværende bremser.

Om bilen har sommerdekk på vinteren er det som regel ikke mulig å komme seg inn på kjørebanen til lastebilen uten å spinne.

Er bilen veldig lav, er sjåfør nødt til å følge med på at frontfanger og bakfanger ikke kommer i kontakt med kjørebane. Dette er ikke mulig å kontrollere 100% sikkert dersom man kjører bilen opp på lastebilen selv med hjelpemann. I tillegg skal bilen senere omlastes, og det vil da kun være sjåfør tilstede.

Har bilen dårlig motorkraft eller dårlig clutch vil det ikke være nok kraft til å kjøre bilen i en kontrollert fart opp på lasteplanet.

Dersom bilen mangler eller har svakt håndbrekk, er det ikke mulig for sjåfør å sette bilen trygt og forsvarlig på lasteplanet uten å risikere at den ruller av igjen.

Om bilen har dårlige eller ingen bremser, vil det ikke være mulig for sjåfør å stoppe bilen på riktig plass på lastebilen uten å risikere at sjåføren ikke klarer å stoppe bilen eller at bilen ukontrollert ruller av igjen.

Det er flere utfordringer med biler som må vinsjes. De kan blant annet kun stå på bestemte plasser på lastebilene, som ikke alltid passer med hente- og leveringsrekkefølgen. Biler under transport skal ofte innom flere terminaler før de kommer frem til destinasjonen, noe som gjør at bilen må lastes og losses flere ganger under transporten.

Dette gjør vinsjebiler ekstra tidkrevende gjennom hele transportprosessen – for kjørekontoret som planlegger transporten, samt for sjåføren. Det tar ofte like mye tid å laste én vinsjebil som tiden sjåføren bruker på å laste hele vogntoget med åtte kjørbare biler!

Vi har godsforsikring på alle bilene vi transporterer. Dette koster ikke ekstra, men det er begrensninger for hvilke type skader denne dekker. Hvis noe løsner og faller av din bil under transport og skader andre biler, så er det bare bileiers ansvarsforsikring som dekker dette. Vi anbefaler alle å sørge for at bilen har egen ansvarsforsikring og kaskoforsikring under transport. Les mer i våre vilkår (punkt 6 og 7 tar for seg det viktigste).

Hvis bilens verdi overstiger den maksimale dekningen gitt av godsforsikringen, anbefaler vi deg å tegne egen transportforsikring. Du kan enkelt regne ut om din bil faller under denne kategorien. Bilens egenvekt i kg multiplisert med 150 kr tilsvarer maksimal dekning. En bil som veier 1500 kg vil altså ha en maksimal dekning på 225.000 kr.

Sjåføren vil gjøre en tilstandsrapport av bilen ved henting. Det er derfor en fordel at bilen er nyvasket når du leverer den! Det kan imidlertid være faktorer ved tidspunktet for henting eller levering som gjør det vanskelig for oss å gjøre en ordentlig vurdering. For eksempel dersom bilen som skal hentes allerede er møkkete, eller når det snør, regner eller er mørkt ute. Da vil vi ikke ha mulighet til å gjøre en tilstandsrapport.

Vi anbefaler oppdragsgiver å sørge for at avsender før avlevering tar gode nærbilder av nyvasket bil i dagslys, fra en halv meters avstand, og sender disse til oppdragsgiver. Vi anbefaler ikke å ta video av bilen, da dette ikke viser bilens tilstand helt korrekt. En situasjon vi ser ukentlig, enten ved kjøp privat eller for bedrift, er nemlig at kjøper går over bilen nøye mens selger ikke har gjort det. Kjøper finner småskader eller bulker, og selger mener gjerne at skadene må ha kommet under transport. Vår erfaring er at selger ofte ikke har gått over bilen med lupe før salg, og ikke kjenner til alle bilens skavanker. Det er viktig å huske at mange skader, riper, bulker og steinsprut ikke er synlig fra normal avstand og heller ikke på salgsbilder – de ses kun ved en avstand på 20-30 cm. Bildedokumentasjon ved avlevering er dermed utrolig viktig. Sørger man altså for gode og mange nærbilder av bilen, er det enklere å løse en eventuell reklamasjon. De aller fleste skadesaker løses faktisk fordi vi har bilder av bilen der vi ser at skadene var til stede før bilen ble lastet.

Selv om lastebilene vi bruker er spesiallaget for transport av biler, kan vi også være uheldig en sjelden gang. Skader som oppstår under transport blir innrapportert av sjåfør, hvor kundeservice kontakter kunde for planlegging av utbedring.

Når det kommer til utstyr, skal du legge ekstra dekk og annet tilbehør i bilen. Dobbeltsjekk at bagasjerommet er ordentlig lukket. Er det mulig å skru av antennen? Legg i så fall denne i passasjersetet. Plasser eventuell bombrikke i hanskerommet.

Husk også at det skal være nok drivstoff på bilen (drivstofflampe skal ikke lyse). Er det en elbil, skal den være fulladet – har bilen stått parkert lenge, bør batteriet lades!

Du kan avtale levering med sjåfør, og vil da få beskjed når lastebilen er på vei til avtalt møtested for henting. Sjåføren vil kontakte deg med nærmere tidspunkt, om ikke annet er avtalt.

Dersom det er avtalt at du skal levere bilen ved en av våre terminaler, kan du gjøre dette når som helst på døgnet ved bruk av våre nøkkelbokser etter avtale med kundeservice.

Kontakt oss på kundeservice, så hjelper vi deg!

Norsk Biltransport jobber for å sikre effektiv og sikker frakt. Vi bruker spesiallagde lastebiler konstruert for å laste kun biler. Disse laster opptil ti biler samtidig. I tillegg bruker vi båter for distanser lenger nord i landet.

De fleste biler som transporteres skal innom en eller flere terminaler før de når sin endelige destinasjon. Dette er fordi bilene først samlastes med andre biler som skal til ulike steder i landet, og underveis på turen går via terminal for å omlastes – slik at biler som skal i samme retning kan gå videre på samme lastebil.

Når sjåfør ankommer, skal bilen over på en lastebil for videre transport. Ved henting vil både kjøper og selger få tilsendt en SMS med lenke til et kundepanel, og før videre lasting vil sjåfør ta bilder av bilen som vil tilgjengeliggjøres i kundepanelet. Deretter fraktes bilen via ulike møteplasser og terminaler, før den når frem til endelig destinasjon.

I kundepanelet kan kjøper og selger spore biltransporten hele veien fra henting til levering. Avhengig av om bilen skal hentes ved en terminal eller på en avtalt møteplass, vil man her kunne se hvilke terminaler eller møteplasser bilen skal innom før den kommer frem.

Det er ikke helt sikkert! De fleste biler vi har i transport skal innom en eller flere terminaler før de går til sluttadresse. Dette fordi vi samlaster din bil med opptil ti andre biler som skal til alle mulige forskjellige destinasjoner i Norge. Derfor går bilene på din lastebil inn til en terminal hvor de omlastes slik at biler fra andre destinasjoner som skal i samme retning kan gå videre på samme lastebil.

Du kan alltids følge med i ditt kundepanel, hvor både avsender og mottaker kan følge bilen fra den hentes til den leveres. Her kan du se hvilke transitterminaler din bil eventuelt må innom før den kommer til deg. Dette varierer!

På terminal foretar vi først avlasting av biler som skal videre med annen transport, eller som skal hentes ved terminalen. Før vi kjører videre til avtalt møteplass, vil vi samlaste flere andre biler som skal samme vei som din bil.

Hvis du skal hente bil på terminalen, kan du gjøre dette når som helst på døgnet. Du trenger ikke å være til stede når bilen ankommer, da vi har tilgjengelig nøkkelbokser. Info om kode vil du få på SMS når bilen er ankommet og klar for henting.

Ja, det kan du. Både kjøper og avsender mottar en SMS med en lenke til et kundepanel, hvor man kan følge med på biltransporten fra henting til levering. Her kan du også se hvilke terminaler eller møteplasser bilen skal innom før ankomst

Dette varierer! Distansen bilen skal fraktes, bilens tilstand og hvor betjent ditt hente- og/eller leveringsområde er vil være med på å avgjøre hvor raskt transporten kan gjennomføres. Norsk Biltransport prøver alltid å finne raskeste løsning for deg. Vår snittid fra henting til levering er fem dager. Så vi ligger ikke på latsiden!

Sjåføren vil gjøre en tilstandsrapport av bilen både ved avlevering og henting. Blant annet foregår dokumentasjonen ved at det tas bilder av bilen. Disse bildene vil tilgjengeliggjøres i kundepanelet, slik at kjøper og selger kan se bilens tilstand på de ulike tidspunktene.

Bildedokumentasjonen er allikevel begrenset dersom det regner, snør, er mørkt, eller om bilen er møkkete ved henting. Derfor anbefaler vi at avsender tar gode nærbilder av bilen fra en halv meters avstand før den leveres for transport. Dette gjør det enklere å løse en eventuell reklamasjon. Les mer under «hvordan skal jeg gjøre bilen klar for transport.»

Vi har både norske og utenlandske sjåfører, hovedsakelig fra biltransportnasjonene Litauen og Polen. Kommunikasjon med sjåfør foregår derfor både på norsk og engelsk, avhengig av hvilken sjåfør som får tildelt turen.

Noen sjåfører er dyktigere på selve biltransporten enn språk. Skulle språket være utfordrende, bistår vi alltids i kommunikasjon rundt henting og levering!

Du har to muligheter for henting. Det ene alternativet er at du kan avtale å hente bilen på en møteplass. Her møter du sjåføren på et avtalt sted og overtar bilen direkte.

Det andre alternativet er å hente bilen ved en av våre terminaler. Dette kan gi deg større fleksibilitet, da du på terminal kan hente bilen når som helst på døgnet via våre nøkkelbokser. Kontakt oss på kundeservice dersom du ønsker å hente bilen ved terminal!

Når sjåføren er på vei, vil du motta en e-post fra oss med beskjed. Videre vil du få en SMS med navn og telefonnummer til sjåfør, slik at dere kan legge en plan for henting.

Kontakt oss på kundeservice, så hjelper vi deg!

Skal du hente bilen ved en terminal?
Dersom det er planlagt at du skal hente bilen ved en av terminalene våre, trenger du ikke være til stede akkurat når bilen ankommer.

Vi sender ut informasjon om nøkkelboks og kode når bilen ankommer terminal. Hentefristen er to dager, og etter dette vil daglig parkeringsgebyr på 100 kr påløpe, dersom ikke annet er avtalt.

Skal du hente bilen ved et avtalt møtested?
Når sjåføren er på vei vil du motta en SMS med sjåførens navn og telefonnummer, slik at dere kan legge en plan for henting.

Ved levering må sjåføren verifisere at bil og nøkkel overleveres til riktig person. Pass derfor på at du tar med legitimasjon og har denne klar når du henter bilen.

Før du kan ta med deg bilen må du vente til sjåføren har gjort en tilstandsrapport. Blant annet skal det tas bilder av bilen. Disse vil tilgjengeliggjøres i ditt kundepanel.

Husk å sjekke bilens utstyr når du skal ta med deg bilen. Hvis antennen har blitt demontert, vil du finne denne i passasjersetet. Dersom skilter og bombrikke er fjernet, ligger også disse inne i bilen. Er det ekstranøkkel som ikke henger på nøkkelknippe, skal denne ligge i hanskerom eller midtkonsoll.

Risikoen er veldig lav – vår statistikk tilsier 1 skade per 1000 bil transportert! Dette fordi lastebilene er spesiallaget for nettopp å transportere kun biler. Alle lastevinkler og kjøreramper er nøye beregnet ut fra bilprodusentenes standarddimensjoner. I tillegg har vi dyktige sjåfører med spesialkompetanse på transport av biler!

Om bilen er senket eller har andre modifikasjoner utover standard er det viktig at vi får tydelig beskjed, slik at vi kan sette riktig lastebil på oppdraget.

Dersom du tror bilen kan ha fått en skade etter transport, kan du først sjekke bildene fra kundepanelet ditt og nærbilder avsender har tatt før henting (hvis dette er blitt gjort).

Deretter kan du ta bilde av skaden. Ta både nærbilde og et bilde fra 1-2 meters avstand som viser hvor på bilen skaden er. Send dette til reklamasjon@norskbiltransport.no.
Har du spørsmål som ikke har blitt besvart her? Ikke nøl med å kontakte oss via telefon eller e-post! Kontaktinformasjon finner du nederst på siden.

Kontakt oss


Har du spørsmål eller trenger hjelp til å bestille bilfrakt? Ta kontakt med oss!

Personvern