Disse generelle transportvilkår kommer til anvendelse på alle avtaler mellom kunden og Norsk Biltransport AS (heretter kalt NBT) om transport av kundens bil(er) i nasjonal og internasjonal trafikk.
Vilkårene gjelder fra 01.01.2019.
Definisjoner
Med NBT menes Norsk Biltransport AS som direkte eller via sin underleverandør har mottatt i oppdrag å
transportere en eller flere biler og å utstede faktura.
Kunden er NBTs oppdragsgiver og fakturamottaker. Kunden er den som personlig eller gjennom skriftlig avtalt
representant bestiller NBT til transport av bil(er) og derigjennom er forpliktet til å betale fraktbeløpet.
Bare kunden, ikke dennes representant, er NBTs avtalepartner.
Med transport av kundens bil(er) menes avhenting av bil(er) på kundens eller dennes representants
hente-/utleveringssted, transport med åpent kjøretøy/trailer uten presenning, tog, båt eventuelt en
kombinasjon av disse, til avtalt leveringssted.
Leveringstidspunkt er det tidspunkt NBT leverer bilen(-e) på avtalt leveringssted og som registreres i NBT
transportsystem.
Avtaleinngåelse skjer i det øyeblikk NBT sender kunden ordrebekreftelse.
NBTs overtakelse ved avhenting skjer fra avtalt hentested i det NBT har tilgang til bilen(-e) med nøkler og
forflytter bilen.
Overtakelse skjer ved utlevering etter parkering på avtalt sted og nøkler er overlevert mottaker.
Med krav til hente- og avleveringssted menes at biltrailer kan kjøre frem til avtalte steder, laste/losse
biler og kunne parkere i henhold til «Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven)». Hente- og avleveringssted skal
være utendørs om ikke annet er avtalt.
Med bil i kjørbar stand menes at bilens tekniske standard tilfredsstiller kravene i «Forskrift om tekniske
krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)».
Med bruktbil menes en bil som er eller har vært registrert og er kjørt over 30 km.
Avtalepartenes forpliktelser
NBT forplikter seg i henhold til denne avtale til å:
transportere den avhentede bil til avtalt utleveringssted
formidle til kunden eller hans representant opplysninger om eventuelle uregelmessigheter som er
inntruffet mens bilen(e) var i NBT varetekt
dersom det skjer noe under transport, der ikke oppdraget kan utføres grunnet bilens standard eller
force-majeure hendelser, skal NBT informere kunden om dette
Kunden forplikter seg i henhold til denne avtale å:
på ordretidspunktet eller annet avtalt tidspunkt ha bilen klar til opphenting
betale frakt og avgifter til NBT iht. avtalt pris.
Avtalens opprettelse og omfang
Avtalen gjelder mellom kunden og NBT.
NBT kan benytte underleverandører til utførelse av oppdrag for kunden.
Avtalen trer i kraft idet NBT sender bekreftelse for oppdraget til kunden. Så vidt annet ikke er godtgjort,
er denne bekreftelsen kundens aksept av oppdraget.
For oppdrag fra privatkunder og kunder uten registrert kundeforhold booket via Web trer avtalen i kraft idet
den blir bekreftet akseptert og betaling er registrert.
Ved bekreftelse iht pkt. 3.3 eller 3.4 så aksepterer kunden samtidig NBT generelle transportvilkår.
Avtalens avslutning
Avtalen opphører når bilen(-e) er levert på avtalt leveringssted, kunden har fått tilgang til bilen og
oppdraget i sin helhet er betalt.
Ved eventuelle skader som ikke NBT kan dokumentere var på bilen før overtakelse fra kunden, så gjelder
avtalens pkt. 9 selv om pkt. 4.1 er oppfylt.
Priser
Kunden forplikter seg til å betale den pris som er gitt i NBT sin bekreftelse av oppdrag alternativt fra
avtalt prismatrise.
Dersom det under avtaleperioden oppstår endringer i offentlige avgifter eller vesentlige endringer i
prisnivået på øvrige eksterne innsatsfaktorer (eksempelvis endring i dieselpris, strømpris, valutaendringer
mv), har NBT rett til å foreta en justering av den gjeldende pris under avtaleperioden. Den nye pris får
anvendelse mellom partene 1 måned etter at NBT har gitt skriftlig varsel om slik prisjustering.
NBT forbeholder seg retten til å fakturere kunden for forhold som tilkommer grunnet følgende:
Bestilt oppdrag hvor bil ikke er tilgjengelig eller kjørbare ved opphenting
Om bil ikke er kjørbar eller om det er påmontert utstyr som påvirker lasteforholdene på biltrailer (f.eks skiboks) ref. punkt 7, vil NBT kunne endre pris på oppdraget eller avvise oppdraget
Transport av bil hvor bil avviker fra bestilling
Ventetid utover 20 minutter
Omlasting til alternativt transportmateriell eller omdirigering til et alternativt omlastings- eller
leveringssted grunnet brudd iht pkt. 8.2.
Ekstra kostnader som følger av hendelser hvor NBT ikke kunne forutse og heller ikke var istand til å
forebygge
Parkering belastes med kr.100 NOK eks mva. pr. døgn når biler ikke blir hentet innen 48 timer fra bilens ankomst til utleveringsterminal. Dette gjelder også enhver terminal hvor bilen blir stående i påvente av at kunden oppfyller sine forpliktelser som innlevering av nøkler, forskuddsbetalinger o.l. som hindrer transporten i å bli fullført.
Betalingsvilkår
NBTs faktura forfaller til betaling når avtalen trer i kraft dersom det ikke er inngått annen skriftlig
avtale mellom partene. NBT plikter ikke å påbegynne eller fullføre noe oppdrag hvis betaling ikke er mottatt
i henhold til inngått avtale.
Oppdrag bestilt av private og kunder uten registrert kundeforhold via Web-booking betales forskuddsvis via
betalingstjeneste.
Forsinket betaling kan medføre at andre oppdrag utført av NBT for kunden opphører, samt at alle øvrige
utestående beløp på kunden umiddelbart forfaller til betaling, inklusive eventuelle gebyrer og
forsinkelsesrente.
Kunden kan ikke motregne med krav på NBT i NBTs utestående krav på kunden, med mindre kundens motkrav er
endelig fastslått ved rettslig behandling eller uttrykkelig er akseptert av NBT og kundens krav ikke er
foreldet.
NBT dekker ikke følgekostnader eller leiebil som resultat av forsinkelser og/eller skader.
Bilens tilstand – kundens ansvar
Ved avtalens aksept av bekreftelse iht punktene 3.3 og 3.4 påtar kunden seg ansvar for:
at opplysninger om bilen er korrekte og fullstendige.
at eventuelle dokumenter som følger bilen og som kreves av offentlige myndigheter, av kontrollhensyn
er korrekte og fullstendige.
at bilen er i kjørbar stand og i en slik forfatning at de ikke er til skade for personell eller
andre biler på transporten.
at det ikke transporteres gods i bilen utover det som normalt tilhører bilen. For transport kan
utstyr som f.eks. ekstra hjul, sykkelstativ, barnesete etc. ligge i bilen men da på kundens eget
ansvar.
at eventuelle lover og forskrifter i de land som berøres av bilens transportvei likeledes er
oppfylte.
Kunden er ansvarlig for dokumentert og påregnelig tap NBT og eventuelle tredjemenn måtte lide som følge av
brudd på kravene i 7.1, selv om tapet ikke oppsto ved kundens egen handling.
Som vilkår for avtalen kan NBT kreve bevis for at kunden har forsikrings-dekning for alt ansvar som følge av
første ledd.
NBT er ikke ansvarlig for å kontrollere den bestilte bilens tekniske tilstand eller egnethet for transport.
NBT forbeholder seg likevel retten til på stikkprøvebasis å kontrollere at bilen er i forsvarlig teknisk
tilstand. Kunden vil, i den grad det er mulig, varsles før stikk-prøvekontroll gjennomføres. Kunden vil
alltid varsles i den grad det foreligger plikt til dette.
Forsinkelse i levering
Dette punkt gir en uttømmende regulering av NBT sitt ansvar overfor kunde vedrørende forsinkelse i levering.
Utover dette punkt utføres alle transportoppdrag iht regulering i NSAB 2015.
NBT er ikke ansvarlig for forsinkelser, helt eller delvis tap eller skade dersom NBT godtgjør at
forsinkelsen, tapet eller skaden skyldes følgende forhold:
feil eller forsømmelse av kunden eller kundens representant.
utilstrekkelig, utydelig eller uriktig angivelse av mottakers navn og adresse samt
utleveringssted.
forholdsordre fra kunden eller kundens representant som ikke har sin årsak i feil eller forsømmelse
fra NBTs side.
bilens mangelfulle eller særlige tilstand eller beskaffenhet.
at avleverings- og hentested ikke er i henhold til NBT sine krav.
NBT er bare ansvarlig for forsinket levering når den faktiske befordringstid vesentlig overstiger hva det
etter forholdene ville være rimelig å innvilge en transportør. NBTs leverings- og ledetider er veiledende og
utgjør ikke bindende avtalt leveringstid, med mindre det fremkommer av øvrige vilkår.
NBT er fri for ansvar dersom NBT godtgjør at forsinkelse, helt eller delvis tap eller skade skyldes forhold som NBT eller NBTs underleverandør ikke kunne unngå og heller ikke var i stand til å forebygge følgene av. Videre er NBT fri for ansvar dersom det inntreffer forhold/restriksjoner som NBT ikke var i stand til å forebygge og som fører til redusert kapasitet i NBTs driftsopplegg.
Slike forhold omfatter (men er ikke begrenset til) blant annet naturkatastrofe, uventede værforhold,
herunder skred/ras og lignende, streik, lockout, boikott, krig, opptøyer, sikkerhetstiltak eller andre
tiltak ved terrormistanke, terrorisme, mobilisering eller uforutsett militærinnkallelse av tilsvarende
omfang, rekvisisjon, beslag,
valutarestriksjoner eller andre tiltak eller restriksjoner fra offentlige myndigheter, samt manglende
tilgang til offentlig jernbanenett og/eller offentlig infrastruktur.
NBT skal underrette kunden om forholdet og dets antatte varighet. NBT forbeholder retten til å
påberope forholdet som en force majeure-hendelse også etter at NBT har underrettet kunden.
Ved forsinkelse eller annen hendelse der kundens forhold og/eller bilens/bilenes tilstand eller beskaffenhet
som nevnt i artikkel 8.2 er en medvirkende årsak, reduseres NBTs erstatningsansvar tilsvarende i den
utstrekning NBT godtgjør at slike omstendigheter har medvirket til kundens tap.
Tap, skade og manko
Tap, skade og manko reguleres i henhold til NSAB 2015
Ansvar for NBT oppstår ikke hvis tap, skade eller manko skyldes:
uventet svikt i veibane eller punktering på transportmiddel
steinsprang eller grener fra trær som henger ut i veibane
at transportmiddel eller oppbevaringssted brenner
hærverk eller tyveri
løse gjenstander som er lagt i bil
spenningsskader i glass (ingen treffpunkt fra ytre påvirkning)
lakksig eller lakkavflassing
misfarging, fargefeil eller flekker fra klistremerker
løs beskyttelsesfilm
skadedyr
sveisepunkter og pressmerker fra bilfabrikk
NBT tar videre ikke ansvar for
skader som er påført bilen før NBT overtar ansvar for bilen
skader som ikke er synlig ved levering eller som ikke varsles til definerte tidsfrister og
fullstendig dokumentasjon
riper som kan poleres bort
bulker som vender utover
skader som oppdages etter at mottaker har tatt inn bilen for opptining av snø og is
skader på bruktbil som anses som normal slitasje
NBT anbefaler alle oppdragsgivere å tegne selvstendig transportforsikring
Standard inspeksjon for å avdekke transportskader
Denne standard er forankret i ECG-manualen ”Inspection of new vehicles in-transit – Instructions on how to
inspect the vehicle and what constitutes in-transit damage”.
En forutsetning for at behandlingen av transportskader i logistikkjeden skal bli rettferdig overfor alle
parter er at skadeinspeksjonen utføres likt i alle ledd.
Inspeksjonen skal gjennomføres utendørs før bilen flyttes, avfettes, vaskes og eventuell beskyttelsesfilm
fjernes;
Inspeksjonen skal være visuell (kjøretøy skal ikke berøres)
Inspeksjonen bør normalt gjennomføres på inntil 60 sekunder - maksimalt 3 minutter
Sikt på bilens overflate i en vinkel på om lag 30 grader
Gå sakte rundt bilen i normal oppreist stilling i en avstand på ca. 1 meter fra bilen
Skaden skal være synlig fra 1 meters avstand for å defineres som en transportskade
Tak skal inspiseres når en står på bakken ved siden av bilen. Det er ikke lov å stå på hjul eller
dørterskel eller lignende
For inspeksjon lavt nede på bilen er det tillatt til å gå ned på huk så lenge avstanden til kjøretøy
på 1 m opprettholdes
Dersom det oppdages skader under inspeksjonen er det tillatt å gå inntil skaden og berøre bilen for
å verifisere skadens omfang
Skademeldingsrutiner
Ved levering i forretningssiden er det mottakers ansvar umiddelbart å inspisere bilen sammen med sjåfør før
kvittering på manifest eller elektronisk signatur. Oppdages transportskader plikter sjåfør å skrive ut
skaderapport. Både sjåfør og mottaker skal signere denne. Skaden skal meldes umiddelbart til Norsk
Biltransport AS. Senest innen 24 timer fra leveringstidspunkt.
I det øyeblikk mottaker har signert for mottak er Norsk Biltransport AS fri for ansvar. Skulle det
oppdages skade i etterkant av dette, må mottaker selv stå ansvarlig.
Ved levering utenfor åpningstid skal transportskades meldes omgående til Norsk Biltransport AS.
Senest første virkedag før kl. 12:00.
Innmelding av transportskader
Skader skal meldes skriftlig til Norsk Biltransport AS pr. e-post
(reklamasjon@norskbiltransport.no).
Det skal legges ved minimum 4 digitale bilder av skaden. Bilder må tas før bilen flyttes av mottaker:
Ett bilde av hele kjøretøyets chassisnummer (karosseri)
Ett bilde som viser bilens plassering på eiendom (oversiktsbilde)
Ett bilde som viser skadens plassering på bilen
Ett nærbilde av skaden
Skaderapport fra Norsk Biltransport AS skal følge som dokumentasjon i skadeinnmeldingen dersom denne finnes.
Når erstatningskravet fremmes
Alle krav skal komme fra vareeier og sendes til vareeiers forsikringsselskap om ikke annen avtale
foreligger. Dokumentasjon som skal følge et eventuelt krav er:
Detaljert verkstedfaktura
Takst/prisoverslag
Bilder
Manifest/mottakerkvittering (dersom det foreligger)
Skaderapport (dersom det foreligger)
Kopi av all korrespondanse vedrørende skadesaken
Utskiftede deler:
Alle deler som skiftes ut skal tas vare på i 20 dager fra leveringsdato slik at transportøren kan inspisere
eller hente disse. Hvis delene ikke er tilgjengelige for transportøren innenfor 20 dagers perioden, kan
dette resultere i at erstatningskravet ikke blir betalt. Vanlig forsikringspraksis gir ansvarlig part rett
til å eie eventuelle deler som er fjernet etter reparasjonen.
Sluttbestemmelser
Alle avtaler mellom NBT og dets kunder samt disse generelle transportvilkår er underlagt norsk lov.
For enhver tvist som har sitt utspring i disse generelle transportvilkår for NBT eller avtaler mellom NBT og
kunden, vedtar partene domstolen på det sted hvor NBT til enhver tid har sitt registrerte hovedsete som
verneting.
NBT kan etter avtale med kunden fastsette spesielle vilkår som tillegg til de generelle transportvilkår for
NBT.
NBT kan til enhver tid endre sine avtalevilkår slik at de avviker fra disse vilkår og foreliggende avtaler
med kundene for fremtidige NBT-avtaler. NBT plikter å gjøre kundene kjent med de endrede vilkår.
Hel eller delvis ugyldighet av enkelte bestemmelser skal ikke påvirke gyldigheten av de øvrige bestemmelser
i de foreliggende NBT-vilkårene.
Dersom NBT i enkelte tilfeller avstår fra å gjøre sine rettigheter gjeldende ved en rettslig eller
utenrettslig tvist, har dette ingen prejuridiserende virkning i andre liknende tilfeller.
Eventuelle reklamasjonskrav som kunden måtte ha mot NBT som følge av transport, foreldes ett år etter at
bilen er levert
Kontakt oss
Har du spørsmål eller trenger hjelp til å bestille bilfrakt? Ta kontakt med oss!